VAKANTIE (in een vakantie?) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu VAKANTIE (in een vakantie?) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu

VAKANTIE (in een vakantie?)

Door: Tessa Kuyvenhoven

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 April 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hoera hoera hoera, morgen op vakantie. Alhoewel ik nog steeds vind dat ik hier best wat aan de studie doe zo nu en dan, is het natuurlijk wel een beetje een gek idee om op vakantie te gaan in 'eigen land', terwijl je al soort van op reis bent. Hoe dan ook, ik heb er super veel zin in om een wat groter stukje van Zuid Afrika te ontdekken dan alleen het ienieminie puntje rond Kaapstad.

Maar nu eerst, flashback naar twee weken terug tot nu. Helaas hoorde ik tot 15.00 niks meer over die verjaardag, en toen was het vervolgens mijn schuld dat ik niet zoveel behoefte meer had aan een stranddag. Gelukkig wel op een andere manier mijn dagje een beetje kunnen vullen door lekker met Anna te lunchen en met mijn huisgenootjes te kletsen en mijn frustraties een beetje de vrije loop te kunnen laten. De andere manier om mijn frustraties weg te werken was door aan het einde van de dag lekker een rondje hard te lopen en contact met het lieve thuisfront.

Maandag hadden we weer LSCE dagje, en ondanks dat mijn laptop oplader gesneuveld was sinds gisteravond heb ik een leuke middag gehad, bekroond tot 'Chargerella' Onder het mom dat ik langs letterlijk iedere ASUS eigenaar ging die ik kende om te zoeken naar een oplader die paste. Gelukkig lag de oplader iets dichterbij huis, want mijn huisgenootje heeft de zelfde oplader. Kon nu gelukkig mijn documenten veiligstellen. Ook heb ik mijn goede daad van de maand weer gedaan door een Amerikaans klasgenootje wat hagelslag en stroopwafels te geven. Ook komt het besef steeds meer dat het best een goed ding is dat ik hier alleen naar toe ben gekomen. Sinds het al de tweede keer is in een week dat een deel van een al bestaand duo naar me toe komt om haar frustraties te uiten over het feit dat ze nooit het idee hebben iets alleen te kunnen doen. Dus ondanks dat alleen zijn soms een beetje eenzaam kan zijn, is het ook wel een enorme vrijheid om lekker te kunnen gaan en staan waar je wilt, zonder verantwoording af te leggen aan anderen. Ook stond er eindelijk weer een rugby game op het programma! Na een predrankje en een hardlooptochtje besloot ik met wat anderen naar de rugby te gaan en het was een en al gezelligheid, iets te veel bier, bierpong achteraf, en een lekker pizza, dansen op de tafel, liedjes zingen, proberen zelf de DJ uit te hangen, en doen alsof je heel drank en drugs uit je hoofd kent, het hoorde er allemaal bij.

Ook was daar eindelijk de dag dat mama weer terug was van de garden route, we gingen gezellig in Franschoek naar een winetram die langs allerlei wijngaarden ging. Wat een relaxte dag, 16 proefglazen wijn, prachtige uitzichten, lekker bijgekletst met mams en Robert en daarna moe maar voldaan lekker naar bed.

De volgende dag gingen we met zijn drieen naar Crystal Pools, een prachtige hike met grote 'pools' , waar we ook wat vrienden tegenkomen. Ik zou er zeker nog een keertje terug willen om alles te doen wat mams en Robert niet durfden, maar het was zeker de moeite waard om 30 minuten te verdwalen en er daarna rond te lopen.

Het laatste dagje met mama en Robert bestond uit snorkelen met zeehonden. Wat was dat gaaf zeg. Er waren honderden zeehonden! En ze kwamen super dichtbij! Ook uitgevonden dat mijn go pro echt waterproof is. Heb zelfs een filmpje waar een zeehond echt met zijn bek wagenwijd open op me af komt! Maar hee, ik heb al mijn vingers nog. Daarna hebben we in een allerschattigst 'tapas' restaurantje geluncht, waar een portie genoeg was voor 1.5 persoon. Dus voor 10 euro met zijn drieen geluncht, kunnen we vaker doen. Daar was dan toch het moment van afscheid. Ondanks dat het mijn eigen ding hier is, en het maar gek zou zijn als mama hier het hele semester zou zijn en dat we ook lekker op elkaar kunnen vitten, was het toch wel weer heel lastig om gedag te zeggen. Maar gelukkig stonden er alweer leuke dingen op het programma en wat studie inhaal werk voor de komende dagen en is papa ook alweer relatief snel in Zuid Afrika.

Het hardlopen gaat steeds beter, ondanks dat ik heel vroeg opgestaan ben voor niks, omdat onze klas 'natuuuurlijik' uitviel. 23/24 mensen stonden te wachten, dus zo obvious was het niet, en de 24e had zich waarschijnlijk gewoon verslapen omdat ze een feestje had de avond ervoor. Maar daardoor hebben we wel lekker ontbeten in een leuk restaurantje en kon ik iets meer aan de studie doen. En savonds mijn tweede goldfish feestje, echt als je de muziek niet kent, nu opzoeken, het is echt heerlijk. Dit feestje vond plaats in zo'n mooie beach club, shimmy beach club. Omdat ik zowaar het voorgevoel had dat mijn telefoon wel eens gestolen kon worden had ik een code ingevoerd, just in case. Nou die case was er zeker, want ergens tussen 1.30 en 2.30 is helaas mijn telefoon gestolen. Gelukkig was het echt de meest dramatische telefoon op aarde, dus ik wens de dief er ontzettend veel geluk mee. Hij is in de tussentijd nog niet aangeweest, dus waarschijnlijk had de dief door dat hij beter een iPhone7 had kunnen stelen. We waren echt met zo'n leuke groep dus ondanks de diefstal echt enorm genoten. Heel hard gelachen omdat Duitsers het concept ' de bob' maar een gekke naam vonden, en benoemd tot het kleine zusje van een andere Duitse jongen, die vond dat we of een grote broer of een vriendje nodig hadden, maar dat hij ons in de tussentijd wel zou beschermen.

De volgende dag was ik maar blij dat we niet een weekendje in Kaapstad waren gebleven, want ik heb toch bijna de hele dag gespendeerd in de Vodacom store en het meest krakkemikkige politiebureau ooit. Maar heb in ieder geval al mijn papieren nu, en het zou toch grappig zijn als ik geld terug krijg voor die telefoon. Alleen beetje onhandig dat mijn rijbewijs ook weg is, dus mocht ik ooit een auto willen huren, kan dit niet. Danku Nederlandse Overheid. Onder het mom: we hebben zin in een film, zijn Anne en ik naar de slechtste film allertijden geweest, maar heb me wel vermaakt. Lekker een rustig avondje met ontzettend veel popcorn. Want er is, hoe vol je ook zit, een extra buik voor popcorn!

De komende dagen bestonden eigenlijk vooral uit veel studie, lekkere etentjes met Anna, Rustig rugby wedstrijdjes (MATIES IN DE FINALE!), hier en daar wat hardlopen. Maar ook twee leuke braaien, die helaas wel in het teken stonden van Afscheid. Het voordeel aan mensen meeten die geen exchange studenten zijn is dat ze hier allemaal de afgelopen dagen waren, het nadeel, dat ze allemaal opeens zomaar weg gaan en niet tegelijk met mij. Dus ondanks dat de braaien heel gezellig waren, zelfs gehoord van mensen dat ze zich niet kunnen voorstellen dat ik me ooit niet op mijn gemak voel, en dat ik het meest oprechte persoon ben die ze gezien hebben, wat me echt heel geod gedaan heeft natuurlijk! De andere braai was afscheid van Nick, een van mijn favoriete Nederlanders hier, echt ontzettend balen. Maar het was wel een geslaagde braai, zo na mijn tentamen probeerde iedereen me bij te voeren en te laten drinken, omdat ik achter liep en goed moest eten. Was een en al gezelligheid.

Omdat ik al een tijdje niet gesurfd had vond ik dat ik donderdag moest surfen, maar het was zooooooooo winderig, dat de golven echt alle kanten op gingen en ik kon er echt helemaal niks van en het was best eng. Maar wel weer lekker in de zee geweest en daarna Bianca geholpen met koken en lekker met wat huisgenootjes pasta gegeten. Ideaal rustig dagje.

En toen brak het weekendje aan waarvan ik gedacht had dat ik alleen zou zitten omdat wij pas op dinsdag op vakantie gaan, terwijl de recess al vrijdag begint natuurlijk, waardoor ik heel veel studie kon doen. Uiteindelijk bleek de studie niet zo heel veel te zijn en kon ik voor iedere dag leuke plannen maken. Vrijdag hadden we een ' voor iedereen wat te vieren braai' - van recess, tot laatste tentamen, tot verjaardag, tot afscheid - Er kwamen wat vrienden ook voor mij langs, en verder met mijn huisgenootjes. Was echt heel gezellig, lekker muziekje, eten, en leuke mensen, maak je me al gauw blij mee. Ook maar even geopperd dat we maar met al die Duitsers goed Oktoberfest moeten vieren, die kunnen we dit jaar natauurlijk echt niet overslaan.

Zaterdag was dan echt het afscheid van Nick die ik mocht nemen op Delaire Graff Wine Estate, echt zonder overdrijven, echt praccchttiggg! We waren met een groepje, lekker wat wijntjes gedronken, genoten van het uitzicht, en voor nazomer opeens shockerend over 30 graden. De rest van de dag gewoon lekker in mijn bikini de zonnestraaltjes gepakt, om daarna met een andere Anna (iedereen hier heet Anne, Anna, Matthias) uit eten te gaan in een soort tropisch uitziend restaurantje. Hierna dachten we nog een drankje te doen en we hebben zoveel gekke dingen gezien, mensen die in bomen klimmen, mensen die geld wilden omdat ze vanuit hun terrasje zogenaamd naar onze fiets hadden gekeken, mensen die zwaar aan de drugs zaten, een Nederlandse jongen die random over zijn eigen bedrijf ging vertellen, een barman die heel creepy was en ons telkens liet schrikken. Al met al, prima random avondje.

ennn... wie had dat gedacht: Van nog nooit een sportschool van binnen gezien, naar Obstacle Run van een kilometertje of 10!
We hebben meegedaan aan de Stellenbosch Impi Challenge!! Het was zo gaaf, 10 km lijkt ver, maar met 15 Obstacles is het zeker goed te doen. Door de bergen uphill is nog steeds niks voor mij, maar de twee jongens sleepten ons er goed doorheen en tilden ons letterlijk over de obstakels heen. Ik kan vandaag echt niet normaal lopen, maar het was het zeker waard. Na de run had ik zelfs nog energie omdat het laatste gedeeltje naar beneden was. Had er zo nog 10 km bij kunnen lopen. Het meest hilarische was wel dat iemand bij een obstakel tegen mij zei : Yeah, you should use your biceps!" en ik dacht echt, ja heb je naar me gekeken ? " WHAT BICEPS!".

Ook de afgelopen week even wat contact gehad met wat vriendinnetjes van thuis die thuis zijn of ook op reis zijn nu, doet me altijd wel even goed. En nu een avondje voordat ik vertrek, heb ik al mijn studie dingen af, BUNGEEJUMPING GEBOEKT!!! en wat kleertjes gekocht,voor het eerst weer gedoken sinds mijn cursus, en hoef ik alleen nog mijn spulletjes in te pakken en mag ik met al het recht vanavond lekker uit eten :D

Ik kan helaas geen fotootjes toevoegen, aangezien ik nog steeds geen laptop oplader heb. Heb ook niet echt foto's van afgelopen tijd. Maar na mijn vakantie zijn er zeker prachtige foto's met hopelijk veel olifantjes!

Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Vanaf 14 januari vertrek ik naar Stellenbosch, Zuid-Afrika om hier mijn minor te doen voor mijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen. Om vrienden en familie toch een beetje op de hoogte te houden van mijn hopelijk leuke leventje, heb ik toch besloten een blog bij te houden.

Actief sinds 14 Jan. 2017
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 121662

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 30 Juni 2017

Stellenbosch, South Africa

Landen bezocht: