The importance of food and wine. - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu The importance of food and wine. - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu

The importance of food and wine.

Door: Tessa Kuyvenhoven

Blijf op de hoogte en volg Tessa

08 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Eind februari was het dan eindelijk zover, de twee oceaanduiken om vervolgens de trotse eigenaar te kunnen zijn van mijn PADI. Hoewel de zee niet echt de mooiste zee allertijden was, heb ik toch weten te genieten van heel veel zeesterren, een scheepswrak, een kleine haai en heeeel veel andere visjes. Het water was 16 graden, en dat is echt sterves koud, maar ik kan wel zeggen dat ik nu gecertificeerd duiker ben! Ook zijn we weer lekker geconfronteerd met het feit dat Zuid Afrikanen echt geen waarde hechten aan tijd. Als je om 6.30 moet verzamelen, wat echt heel vroeg is, en je om 7.10 nog steeds niet vertrokken bent omdat we even moeten wachten op wat mensen die M.I.A. (missing in action) zijn, A.K.A. verslapen, is echt het meest verschrikkelijke in de ochtend ever. Maar gelukkig hebben we het leuk afgesloten met wat biertjes in de Happy Oak, €1.40 voor een halve liter, daar kan zelfs mijn studentenvereniging nog wat van leren en een hamburger voor €2,-, dat maakt het vroege opstaan dubbel en dwars goed.

Ik neem bij deze ook terug dat all you can eat sushi altijd ook het Japanse en Chinese eten moet bevatten, omdat het anders echt niet vult. Want we gingen lekker all you can eat sushi eten voor het merkwaardige bedrag van €10,-. Ik zat zo vol, maar je moest 10 Rand per stuk betalen als je het niet kon opeten, dus ik heb echt gestreden, en heb me de hele avond ellendig gevoeld, maar de sushi was lekker hahah. Was een heerlijk weekendje zo, ook wel een lekker gevoel om de hele week vroeg op te staan, nuttige dingen te doen, in plaats van brak te zijn van het stappen. Het schijnt dat Stellenbosch echt dé drinking capital is van Zuid Afrika en er zijn genoeg mensen die het er echt van nemen, zeker iedereen die niet Nederlands is eigenlijk, omdat die niet gewend zijn om doordeweeks te drinken, met name de Amerikanen die voor het eerst legaal kunnen drinken. Maar ik merk toch wel dat na 2.5 jaar KSV het voor mij niet meer drie keer in de week hoeft. Ik mis dan misschien wat leuke feestjes, maar heb dan wel meer aan de volgende dag, dus vind het helemaal prima.

De dag erna was weer LSCE dagje, de presentaties die iedereen geeft zijn zo goed, en de onderwerpen zijn zo verschillend van wat ik normaal studeer en ik merk echt dat ik veel dingen leer van de discussies in de klas. Ook is iedereen zo gedreven dat zelfs in de pauzes mensen naar je toekomen van, oké je zei dit en dit, kun je hier nog verder over door, of ik ben het er niet mee eens, maar had geen gegrond tegenargument dus wilde er toch meer over weten. Soms is het wel pittig, omdat heel veel mensen iets studeren wat er mee te maken heeft, International Relations, History, Public Society, en ik met mijn Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen ben niet helemaal into social justice en apartheid. Maar het is wel echt interessant om er mee over te weten. Een meisje benoemde bijvoorbeeld in haar presentatie de term 'Impoverished learning' en dat is als je eigenlijk alleen praat met mensen binnen je eigen kringen en zo nooit echt buiten je 'leer comfort zone' komt en dus eigenlijk niet echt meer leert dan wat je leert in de studieboeken. En ik realiseerde me wel echt dat dat een beetje in mijn omgeving gebeurd. We praten bijna nooit over politiek, de dingen die gebeuren in de wereld, maar het blijft een klein wereldje. Dus dat soort dingen vind ik wel echt heel interessant, ook al weet ik er nog niet zo veel over. Dit intensieve dagje afgesloten met een braai met wat Duitse meisjes, waarvan er eentje ook in mijn Duik Cursus zat en zowaar mijn eerste Fransman ontmoet. Het schijnt dat alle Fransen hier alleen met elkaar FiFa spelen en geen woord Engels kunnen, dus hij gaf aan dat het vrij uniek was om een sociale Fransman te vinden. Dus ik ben toch maar weer blij dat ik dat unieke moment heb mogen meemaken.

Dinsdag, Surf Dag! Zo leuk, ik heb nu al voor de tweede keer een kleiner bord genomen en het gaat zowaar best goed. Ik ben natuurlijk nog steeds niet capabel genoeg om echt die grote golven te pakken, maar ik kan in ieder geval iedere keer opstaan en richting het strand surfen, wat echt super gaaf is en zo vermoeiend. Echt een combinatie van push ups, squats en beenspieren haha, ik heb geen sportschool nodig hier met dat surfen. Ook had ik vandaag voor het eerst een kleine gedachte met 'eigenlijk wil ik hier voorlopig nog niet weg' Wat me wel echt even heel erg goed deed. Gewoon lekker in de tuin chillen met wat huisgenootjes, een essay afgeschreven en eigenlijk best trots zijn op het resultaat. Het zijn toch de kleine dingetjes die me dan heel blij kunnen maken.

Studeren moest er toch ook wel echt aan gaan geloven, want ik heb deze week zowaar mijn eerste tentamen! Mijn hele dag bestond uiteindelijk uit een studiebreak, met surfen, in de zon zitten en uiteten gaan in een pizza restaurant waar je 2 euro betaald voor een pizza op woensdagen. (dit houden we erin). Ook is er eindelijk een soort van plan voor de recess, ik hoop dat het leuk wordt, maar we gaan het meemaken.

Ook heb ik zowaar mijn eerste hardloop rondje gemaakt hier, was eigenlijk best wel lekker en zeker voor herhaling vatbaar, maar ik zou het niet zo gauw in mijn eentje doen hier, omdat het toch wel onbekend pad is, en ook misschien niet helemaal veilig, dus hopelijk zijn er mensen die vaker met me willen mee rennen. Verder ben ik ongelofelijk blij dat ik hier iedere keer weer er aan herinnerd word hoe blij ik ben met mijn vriendinnetjes van thuis, dat ze je bellen om je op de hoogte te houden van dingen die belangrijk zijn om te weten en je gewoon niet vergeten. Dat doet me echt goed. Verder bestond mijn middagje uit een Duitse Lunch, Goedkope Cocktails en eindigden we met een sushi en wijn avondje. Het was zo relaxed, gewoon geen stress, heerlijk kletsen en wijntjes drinken. De sensatie kwam pas toen we naar de McDonalds wilde en hun huisgenootje zei, ik breng jullie wel maar ik moet eerst even Brian (een ander huisgenootje) ophalen want die voelt zich niet goed. Ik heb zelden zo'n dronken persoon gezien, dus we hadden maar even een Cheeseburger voor hem gekocht, was hij achteraf erg blij mee.

Om het nieuwe weekend weer zo goed mogelijk te starten begonnen we weer met een LSCE les op de Primary School in Kayamandi. Ik begin nu te merken dat ik bijna alle namen uit mijn hoofd ken en dat maakt het wel echt makkelijker. Na wat studeren en het zoeken naar goede auto deals voor Recess was het tijd voor mijn eerste tentamen, ik hoop echt dat het goed gegaan is, maar het was in ieder geval niet heel lastig. Al heb ik wel een hekel aan het feit dat we alleen punten kregen voor het eind antwoord en niet voor de tussenstappen, dus ik ben heel benieuwd. Daarna hadden we een vegetarian braai, jaja, alleen maar vegetarisch voedsel en ik had de welbekende Cirkel Vakanties BBQ Kruidenboter en Eiersalade gemaakt, en iedereen was er echt gek op. Verder sweet potatoes, groente pakketjes, heerlijke salade, (met zelfs zongedroogde tomaten, Delirium Tremens huisgenootjes zullen blij met me zijn), en nog veel meer eten. Ook hier beseft dat mensen er echt voor je willen zijn en dat je je niet altijd groot hoeft te houden. Het was best een pittige avond omdat ik wat lastig nieuws had gehoord over een vriendinnetje en ik kon het eigenlijk niet droog houden, en er waren zulke lieve mensen om me heen, dat was echt heel fijn.

Op zaterdag morgen heb ik 5 km gelopen! Super mooie locatie, over een wijnfarm. Ik heb onder het half uur gelopen en heb denk in geen jaaareenn 5 km gelopen dus was best wel trots op mezelf en wil volgende week nog een keer! Hierna hadden we een lekker ontbijtje op de Route 44 Market en daarna ging ik naar Khayelitsha, het een na grootste township in Zuid Afrika, voor een tour georganiseerd door mensen die daar echt woonden. Het is zo immens groot, echt bizar. Er wonen 3 miljoen mensen! De verhalen over drugs en criminaliteit waren wel echt schokkend, maar het deed me wel goed om te zien dat de huizen van binnen echt best wel netjes ingericht waren, op het feit dat ze in een klein huisje met 6 personen woonden na dan.. We werden natuurlijk omsingeld door kleine kindjes die je hand wilden vasthouden, opgetild wilden worden of aan je haar wilden zitten, het was een heerlijke afleiding en ik vond het ook echt belangrijk om meer te zien dan de Stellenbosch Bubbel. Hierna ging ik gelijk door naar een huisfeestje om de hoek, wat echt zo leuk was. Voelde me voor het eerst alsof ik in Wageningen was, want de eerste 5-8 minuten was ik gewoon bezig met hoi zeggen tegen iedereen, en het was echt een geslaagd avondje. De ochtend hierna had ik wel een klein beetje hoofdpijn, maar dat mocht de pret niet drukken. We gingen lekker ontbijten op een marktje en daarna naar allemaal super fancy winefarms. We begonnen met een chocolate en wijn pairing op het meest mooie plekje waar ik geweest ben. Samen met Anne zat ik echt van, Ja hier wil ik trouwen, dit is echt mooi, en de chocolaatjes waren heerlijk. Kan al niet wachten op de cupcake en de icecream pairing. We maakten nog een stop bij wat andere wijnfarms en genoten van het prachtige uitzicht overal. Bij Peter Falke hadden ze van die heerlijke zitzakken waar je gewoon lekker in weg kon dromen. De avond moest natuurlijk afgesloten worden met een burger bij Hudsons en een lekker ijsje, de cookie dough ijsjes zijn echt geweldig, er zitten zelfs stukjes cookie dough in! Gewoon deeg, wat je vroeger van je moeder niet allemaal op mocht eten, en het zit gewoon in je ijsje. ideaal.

Maandag kregen we helaas minder positief nieuws van het vriendinnetje van thuis, wat wel even pittig was, maar gelukkig had ik weer lieve mensen om me heen en zelfs mensen waar ik wat minder mee om ging stuurden berichtjes van, je kan altijd met me praten, hopelijk gaat het beter met je, wat ik echt heel erg waardeerde. Vond het zo lief. Omdat ik graag wil hardlopen hier, was ik op zoek naar hardloopschoenen, helaas waren er niet zoveel en waren ze lelijk, dus dat was geen groot succes, maar het was wel een gezellig middagje. Daarna last minute impulsief besloten om een on campus winetasting te doen, het waren 8 wijnen waarin je het verschil kon proeven als ze in een houten vat hadden gezeten of niet. Dus dat was wel een prima afleidend avondje.

Vervolgens had ik bedacht om 's ochtends hard te lopen maar mijn huisgenootjes konden helaas niet, dus heb even lekker uitgerust wat ook wel eens goed was. Vanaf dat moment ben ik vrolijke muziek gaan luisteren, en gewoon doorgegaan. Dit was wel echt relaxed, heb lekker eten in huis nu, daarna kwamen twee meisjes bij mij aan het zwembad chillen, stelden ze zelfs voor om iets in Juni te gaan doen al we vrij zijn!! En middagje surfen om vervolgens bij die meiden overheerlijke wraps te eten en lekker te genieten van een avondje. Voel me weer helemaal opgeladen!

De komende dagen worden lekker rustig maar wel met wat plannetjes, en dan vrijdag waarschijnlijk naar het strand, zaterdag ziplinen en zondag is het nog een beetje vaag en dan duurt het nog maar een paar dagen voordat mijn lieve mams hier is!

  • 08 Maart 2017 - 11:19

    Mama:

    Ha lieve Tes,
    Zo te lezen begin je je al een beetje thuis te voelen. Wat een mooie en leuke dingen maak je allemaal mee. Prachtige ervaring. Natuurlijk zijn er soms momentjes die minder leuk zijn....
    Ik kan niet wachten om alle wijn, sushi's, pizza's en braais uit te komen proberen. Tot gauw. Kusss mams!

  • 08 Maart 2017 - 13:11

    Robert:

    Hoi Tessa,
    Wat een leuke dingen heb je gedaan, zo te horen gaan we nog met zeehondjes zwemmen, 16 Graden brrrrrrrrr. ik heb niet zo een vetlaagje als die beestjes hebben

  • 09 Maart 2017 - 12:23

    Tessa Kuyvenhoven:

    hahah Robert, gelukkig hebben we wetsuits tegenwoordig. En misschien is het water daar ietsjepietsje warmer. Gelukkig niet in de Atlantische Oceaan, die is maar 9 graden, succes daarmee! Tot volgende week mams en leenvader :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Vanaf 14 januari vertrek ik naar Stellenbosch, Zuid-Afrika om hier mijn minor te doen voor mijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen. Om vrienden en familie toch een beetje op de hoogte te houden van mijn hopelijk leuke leventje, heb ik toch besloten een blog bij te houden.

Actief sinds 14 Jan. 2017
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 121667

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 30 Juni 2017

Stellenbosch, South Africa

Landen bezocht: