Blij als een klein kind op zijn eerste schooldag - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu Blij als een klein kind op zijn eerste schooldag - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu

Blij als een klein kind op zijn eerste schooldag

Door: Tessa Kuyvenhoven

Blijf op de hoogte en volg Tessa

31 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Jaaaaa ik heb het strand gezien met alle pinguïns! Je kan zelfs zwemmen tussen de grote rotsen met de pinguïns erop. (Dat we onze bikini niet bij ons hadden en de pinguïns wel achter een soort net zitten, zeggen we er dan natuurlijk niet bij.) Omdat we hier best een tijdje hadden rondgehangen hadden we helaas niet echt tijd meer om naar cape point te gaan, wat achteraf een goed idee was want je kan daar echt uuuureenn rondlopen. Dus zijn we super hongerig naar Kalkbay gegaan, een super schattig vissersplaatje waar in een soort achterstallig hutje blijkbaar de bucketlist waardige beste Fish&Chips geserveerd werd. Hier moesten we natuurlijk gaan eten, thanks South African Roommate voor het hierheen brengen. Of het nou écht de beste fish&chips was, vraag ik me af, maar we hadden zoveel trek dat het echt meer dan welkom was. Mijn ritme hier qua eten is zo vreemd, ik ontbijt vrij vroeg, lunch echt méga laat (16.00) en heb dan natuurlijk totaal geen trek voor avondeten. Wat dan of een soort nacho's combi wordt of overgeslagen. Maar zodra de colleges beginnen probeer ik een soort ritme te gaan creëren want dit slaat natuurlijk nergens op.

Toen we thuis kwamen was iedereen ontzettend in de mood voor allerlei feestjes, maar had ik besloten dat het misschien beter was om even op mezelf te zijn, ik had niet zoveel behoefte aan grote groepen mensen om me heen en Finding Dory maakt natuurlijk alle feestjes minderwaardig. (zeker een aanrader als je zin hebt in een film waarbij je vooral niet na hoeft te denken.) Mijn plan was om volledig mijn eigen plan te trekken de volgende dag, maar toch uiteindelijk met Matea mijn Zwitsere huisgenootje lekker de deur uit geweest, was echt heel relaxed en ongedwongen, het zonnetje scheen heerlijk en ook heb ik hier een Nederlands meisje ontmoet waarmee ik ook over de lastigere dingen kan praten in plaats van super blijheid vrolijkheid de hele tijd. Zij heeft al best veel persoonlijke dingen met mij gedeeld en dat geeft wel meer het idee dat je een échte vriendin om je heen hebt die je kunt vertrouwen. 's Avonds gingen we naar het, ik overdrijf niet, meest belachelijke feestje waar ik ooit geweest ben. Het was een huis/zwembadfeestje en ik heb echt ontzettend veel medelijden met de schoonmaakster, want het zwembad was bruin, al het gras was vertrapt en overal lag gebroken glas en lege plastic flessen. (Je mag hier namelijk zelfs in restaurants enzo je eigen drank mee nemen, zolang je maar niet in glas drinkt op straat). Ik ben best wat gewend qua dronken mensen om me heen en feestjes, thank you Wagenings studentenleven. Maar ik had letterlijk nog nooit zoveel mensen zó dronken gezien. Er waren eigenlijk maar twee opties, of je moest iedereen kennen daar, of je moest meer drinken om je ook maar enigszins gemakkelijk te voelen daar. Aangezien we niemand kenden, was de keuze snel gemaakt. Even op en neer naar de Spar voor een fles water en wat flessen wijn en terug naar het feestje. Het feestje werd een stuk leuker en ook is me weer bijgebracht hoe klein de wereld is toen ik een Zuid Afrikaan ontmoette die dan weer iemand kende die in Wageningen gestudeerd heeft. Na een heerlijk dinertje, lag ik moe, aangeschoten maar voldaan in mijn bedje. Echt super fijn zo'n omslag vergeleken met de dag ervoor.

Op vrijdag waren de beruchte vensters. Schijnt echt hét ding te zijn voor de eerstejaars studenten die in de typische residences wonen. De eerstejaars oefenen al meer dan een week op een dansje of toneelstuk en oudere jaars gaan dronken de straat op om ernaar te kijken. Veel heb ik er helaas niet van meegekregen, maar de preborrel bij ons in huis was in ieder geval erg leuk! Deze avond werd gevolgd door onze eigen Bosman House Poolparty. Mijn beerpongkwaliteiten werden hier ernstig op de proef gesteld maar ik was vaak niet de zwakke schakel van het team. Omdat de feestjes hier echt overdag al begonnen was ik om 22.00 wel moe en klaar met het feestje, helaas grenst mijn kamer echt aan het zwembad dus dit leverde natuurlijk wel wat slaapproblemen op. Maar ook het dronken volk was rond 00.00 wel afgedropen naar huis. Zo kon ik een goede dag maken voor onze uitgebreide day trip op zondag!!

Zo gezegd, zo gedaan, Laura Matea en ik vertrokken in de vroege morgen naar Cape point & Kaap de Goede hoop. We hebben hier drie uur rond gelopen en ik denk dat ik hier echt nog uren langer had kunnen rondlopen, mountainbiken of iets, het is zo ongelofelijk prachtig mooi. Je hebt er echt hele gave hikes, maar we hadden natuurlijk nog meer op de planning staan, dus ik vind het echt geen probleem om hier met paps en/of mams nog een keertje langs te gaan! (hint). Via Chapmans peak, een super mooie rit door de bergen langs de zee, kwamen we in Hout Bay een super schattige overdekte markt waar we echt een heerlijke lunch (lees: 16.00) hadden. Ook zeker een plekje waar ik terug wil komen met allemaal verschillende eettentjes en handgemaakte toeristische prulletjes. Hierna eindigden we de dag in Camps Bay bij Caprice, een propvol café waar we de zonsondergang konden zien. Ontzettend veel gelachen vandaag om het feit dat alle Zuid Afrikanen zo klein zijn, (dus no All you need is love worries gelukkig voor jullie allemaal) dus dat we maar iedereen moesten volgen die langer was dan 1m85, want die zijn vrij schaars hier. Ook heb ik echt belachelijk, nerdy veel zin in mijn eerste schooldag morgen!

8.00 - 14.00 op de Uni voor 1 vak, ik denk dat ik dat echt nog nooit gehad heb. We zaten in een kring en begonnen met ritmes klappen en zingen. Dit beloofde een interessante dag te worden, zeker aangezien we potloden mee moesten nemen. Met mijn artistieke talenten belooft dit veel goeds voor het semester. Zo moesten we een memorable moment uit onze jeugd tekenen en presenteren wat gelijk wel de stempel drukte op de persoonlijkheid van dit vak. Tranen zijn toegestaan in dit vak en een van de hoofddoelen is om echt een band te krijgen met je 24 klasgenoten. Het waren allemaal nieuwe mensen dus dit bevalt me wel. Onze leraar is heel gepassioneerd en heeft overal wel een verhaal bij, wat me ook wel enigszins irriteert omdat ik nog al houd van efficiëntie, maar ik vrees dat ik dat los moet gaan laten tijdens deze course. Dit vak wordt echt heel intensief en intens, maar ik denk zeker interessant. Vrijdag gaan we al naar Township Kayamandi naar de basisschool om les te geven, dus ik ben ontzettend benieuwd hoe dat gaat zijn. Ook hebben we hashtag unicum, onder het mom, vanaf school gaan we een normaal leven beginnen, voor het eerst gekookt! Couscous met lekker veel groentjes en feta it isss. Morgen kan ik gelukkig de hele dag bijkomen van deze intensieve dag, want ik ben vrij!!

  • 01 Februari 2017 - 11:48

    Robert:

    Jeetje, wat heb je al veel gedaan, gaat wel met een hoop feestjes en drankjes, kijk er nu al naar uit.
    Zie dat je wat beter in je vel komt te zitten, mooie start op school gemaakt en meer jezelf kunnen zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Vanaf 14 januari vertrek ik naar Stellenbosch, Zuid-Afrika om hier mijn minor te doen voor mijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen. Om vrienden en familie toch een beetje op de hoogte te houden van mijn hopelijk leuke leventje, heb ik toch besloten een blog bij te houden.

Actief sinds 14 Jan. 2017
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 121670

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 30 Juni 2017

Stellenbosch, South Africa

Landen bezocht: