Goodbye with tears.. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu Goodbye with tears.. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu

Goodbye with tears..

Door: Tessa Kuyvenhoven

Blijf op de hoogte en volg Tessa

03 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

- Deze blog is ondertussen ook weer oud, geschreven op Woensdag 26 mei, toen ik net Stellenbosch verliet, maar had toen geen werkend internet, en wilde deze eerst posten voordat ik de blog over mijn reis schrijf (die overigens echt fantastisch is!) -

Ik schrijf deze blog na het wegvegen van wat traantjes.. Heb nu misschien voorgoed, misschien niet, Stellenbosch achter me gelaten. De prachtige bergen, de prachtige wijnlanden, de geweldige mensen en mijn mooie huis.. Ik ruil dit wel in voor 2 weken reizen, maar ik hield het niet droog bij het afscheid. Gelukkig wel echt optimaal genoten van mijn laatste dagen, hoewel er ook gestudeerd moest worden.

Ik ging door met studeren onder het mom, iedere dag wat leuks, zo had ik op vrijdag morgen een fijn gesprek met Trinity onze schoonmaakster, dat ze zo dankbaar was voor haar verjaardagscadeautje. We hadden allemaal 100 Rand ingelegd (7,-) en nu kan ze waarschijnlijk haar zoon in Zimbabwe opzoeken, echt fijn dat we iets voor haar konden betekenen. Ook heb ik een heerlijk 2 tot 3 uur durende lunch met Andy gehad. Ook al is hij 7 jaar ouder dan ik, kan echt uren met hem kletsen en klagen en knuffelen en alles, en het voelt gewoon altijd goed. Hierna moest er natuurlijk gestudeerd worden... in de zon.. in mijn bikini.. aan het zwembad, in de tuin.. Well, dat ging dus niet zo goed, maar ach. Ook is eindelijk officieel het bekend dat ik HR manager word van UniPartners Wageningen. Echt super jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar werd via skype er wel lief bij betrokken.

Zaterdag was dan de dag dat ik besloten had om mijn Take home exam te maken. Het is letterlijk een tentamen die je dan thuis maakt, maar daardoor is het ook wel wat lastiger, het is meer essays schrijven dan een echt tentamen. Het kostte me dan ook zeker de hele dag en was daarna nog steeds niet klaar, maar heb wel samen met mijn Duitse huisgenootje, Lisa, heel veel pauzes genomen in het zonnetje en lekker zitten kletsen. Met haar weet je in ieder geval zeker dat het nooit stilvalt. Ook vertelde ze dat elke keer als ze iemand zag die mij kende, die persoon altijd positief over me was, dit doet me wel weer heel goed, echt weer even een opkikkertje. Dus helemaal zin in de komende dagen. 's Avonds even een potje pool gespeeld in de Happy Oak. Ik was een groot drama, maar heb uiteindelijk wel de winnende bal erin geschoten, dit moest natuurlijk gevierd worden met tafelvoetbal. Echt een top avond, waarin ik weer lekker domme opmerkingen heb gemaakt (57/3 was volgens mij niet deelbaar) Maar echt heerlijk, gewoon met 3 gasten, lekker ongecompliceerd, gewoon genieten.

De volgende ochtend even min tentamen afgemaakt en daarna geluncht bij de Route 44 market, genoten van het zonnetje en iets minder genoten van hele slechte stand up comedy. Voel me wel weer helemaal gelukkig, zeker als ik met een bepaalde groep mensen om me heen ben, echt alleen maar genieten. 's Savonds gingen we bingo spelen in Bohemia, en ondanks dat we niet de jackpot gewonnen hadden, konden we toch genieten van gewonnen shots en pizza. Was weer een heerlijk avondje en kan me weer klaar maken voor een studiedagje, waarin ik lekker geluncht heb met Paul, genoten van het zonnetje, uiteten geweest ben, geskyped heb met Anna, Ja, en dan toch ook echt studie tussendoor... Ben wel echt helemaal gelukkig en heb echt zin in de komende dagen.

Zo een weekje voordat je vertrekt moeten er helaas ook wat adminsitratiedingetjes gebeuren, dus ik leef lekker op mijn borg geld, heb mijn fiets zonder remmen ingeleverd, voor het laatst boodschapjes gedaan en weer een lekker uit eten geweest met een grote groep, hierna begint de studiedruk toch wel ietsjes meer te komen, dus ik besloot om toch maar even in de bieb te gaan leren en mijn studiebreaks te houden met mensen die echt na 10 minuutjes weer door moesten. Ook was het deze avond dan zo ver, mijn éerste grote concert ooit! het is dat ik geen fan ben van Justin Bieber en dat we veel te veel voor ons ticket betaald hebben, maar de lichtshow, de sfeer en het vuurwerk was echt gaaf. Het Cape Town stadium is echt enorm, en met een open dak, dus je kon ondertussen ook nog van de sterrenhemel genieten. Heerlijk avondje zo, alleen een beetje jammer dat we daarna 2 uur in de file stonden om kaapstad überhaupt uit te komen en er in deze 2 uur ook geen woord Engels werd gepraat, normaal vind ik dat nooit zo heel erg en zeg ik er iets van, maar was er nu beetje klaar mee. Maar ach, ik heb een leuke avond gehad. Zo is ook eindelijk mijn laatste dagje studeren aangebroken, ben ik er achter gekomen dat 'ik heb tentamens in de komende dagen' overduidelijk niet hetzelfde is als 'ik heb tentamen morgen' en dat het echt belachelijk is als je zoiets zegt terwijl je vrijdag tentamens hebt ipv donderdag, (SORRY), maar heb ik ook lekker genoten van een winetasting en lekker gekletst met een meisje die ik nog niet zo goed kende. Ook ben ik lekker mijn dagen aan het invullen voor de laatste dagen in Stellenbosch zonder studie!

Op vrijdag 19/5/2017 vond dan ook het historische moment plaats dat ik (als ik hem gehaald heb) mijn laatste bachelor tentamen ooit gemaakt heb (een eerstejaars business management vak, maar hee, nobody cares). Het ging niet fantastisch, maar ik denk wel goed genoeg! Dus dit werd gevierd met een surfsessie! Het ging echt super goed, voor mijn amateurskills, dus dat was wel echt heel leuk en daarna nog lekker met Nadine op het strandgechilld. De avond sloot ik af met een drankje met Andy, later sloten Paul en Dani nog aan. Voel me helemaal op mn plekje met die mensen, en heb ook gewoon serieuze gesprekken gevoerd met Andy, heel fijn en super gezellig.

de rest van de week was een week van eerste en laatste keren.. Laatste keer naar Old Biscuit Mill, wat leuke spulletjes gekocht, en écht heeeeerlijk Koreaans gegeten. Eerst een rondje gelopen en alles geproefd en daarna echt de beste lunch allertijden gehad in Kirstenbosch Botanical Garden. Super relaxete morgen gevolgd door mijn eerste Bundesliga wedstrijd ooit. Duitse voetbal wedstrijden kijken en heel vaak drinken, gevolgd door pizza en tafelvoetbal. Lekker mannen avondje, maar ik was meer dan welkom, zelfs als niet Duitser. Ook hebben we de zonsondergang op het balkon gekeken en zag de lucht helemaal blauw met roze, echt super gaaf. Ook was mijn zondag plan helaas gecanceld maar werd ik meegevraagd om Simonsberg hike te gaan doen, wat echt 1 van de gaafste hikes was die ik gedaan heb, dus heel blij dat ik dat heb mogen meemaken. De hike was best zwaar en lang, (6uur) maar met klimmen, prachtig uitzicht, we begonnen al met wandelen door een winefarm, en dan de voldoening als je op de top staat, echt een en al fantastisch. Hierna was ik zo moe, dat ik gelijk mijn bed in ben gegaan bijna, maar heb wel heerlijk geslapen.

De laatste dagen zijn nu echt aangebroken.. Ontbijten met Anne in een schattig tentje, genoten van het zonnetje, wijntje drinken in Bramptons en de afscheidsbraai van Dani, Julian en mij.. Super lief dat de jongens een cadeautje hebben gekocht voor ons, en het eten was lekker,, super lieve mensen waren gekomen en alleen maar genoten. Was een rustig aan braai, maar echt helemaal prima, lekker iedereen geknuffeld en realiseer iedere dag meer hoe jammer ik het eigenlijk vind om deze plek achter me te laten. Ook omdat ik al mijn borg heb terug gekregen realiseerde ik me dat ik nog 4500 Rand heb om uit te geven op mijn trip, dit is wel ideaaaal!

En dan is de dag toch echt daar, koffer inpakken... maaaaar gelukkig wel gevolgd door vanaf 14.00 - 19.00 wine tasten en dan vanaf 19.00 uiteten in een Libanees restaurant, wat écht heerlijk was. Echt op super mooie winefarms geweest, met Erich, Matthias en Andy en gewoon lekker genoten van het weertje, de wijntjes, de omgeving, de gezelligheid en helemaal zonder zorgen mijn laatste dagje beleefd. Toen ik thuis kwam, kwamen alweer de eerste traantjes.. had echt niet verwacht dat ik het zo jammer zou vinden om weg te gaan..

Vandaag bestond dan ook uit afscheid nemen.. Eerst Erich en Matthias voordat ze vertrokken naar de boerderij, daarna een lekker ontbijtje in Schoon, daarna een vriend op zijn kantoor, daarna mijn huisgenootjes en Andy en Paul en onze schoonmaakster.. Ik hield het helaas toch niet droog en vind het ook wel gek om vanavond alweer nieuwe mensen te ontmoeten waarmee ik nog twee weekjes ga reizen.. Maar heb zoveel lieve woorden gehoord en lieve berichtjes gekregen, dat mijn zelfvertrouwen onwijs is opgekrikt en op het vliegveld en in het hotel écht heerlijk gegeten.. Over een half uurtje is ongeveer de groep aanwezig.. ga me zo maar eens toonbaar maken om me voor te stellen en morgen gaan we op pad! Ben ontzettend benieuwd naar het gezelschap, maar nog meer naar de reis zelf.. en beware! Over 2 weken zet ik weer voet op Nederlandse bodem!

Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Vanaf 14 januari vertrek ik naar Stellenbosch, Zuid-Afrika om hier mijn minor te doen voor mijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen. Om vrienden en familie toch een beetje op de hoogte te houden van mijn hopelijk leuke leventje, heb ik toch besloten een blog bij te houden.

Actief sinds 14 Jan. 2017
Verslag gelezen: 1005
Totaal aantal bezoekers 121641

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 30 Juni 2017

Stellenbosch, South Africa

Landen bezocht: