Lekker met je Tekkies in het Bakkie, Awi. - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu Lekker met je Tekkies in het Bakkie, Awi. - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu

Lekker met je Tekkies in het Bakkie, Awi.

Door: Tessa Kuyvenhoven

Blijf op de hoogte en volg Tessa

14 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Aangezien het iedere woensdag blijkbaar 'Sushi met Lulu en Anna' dag is, werd ik deze keer uitgenodigd om lekker met hun sushi te eten in de lunch. Was echt super gezellig, en was leuk om met hun weer wat te doen na het heerlijke avondje de dag ervoor. Verder had ik niet echt heel veel plannen, maar wilde ik wel genieten van de zon. Helaas waren de tuinmannen druk bezig in de tuin, dus besloot ik naar de Botanical Garden te gaan in het midden van de stad om hier lekker wat aan mijn studie te doen en een boekje te lezen in het zonnetje. Het begon wat minder prettig toen ik in een rode mieren hoop ging zitten, ik vroeg me al af waarom dat bankje niet bezet was, vandaar dus. Maar was verder een heerlijk relaxed middagje. Daarna gingen we weer lekker cheapie uit eten voor pizza, omdat woensdag pizza dag is! Het lijkt nu een soort standaard te gaan worden met die meiden, dus dat vind ik helemaal leuk! Toen vervolgens Laura ook nog vroeg of ik met haar mee wilde stappen was de avond compleet. Allemaal nieuwe Afrikaanse zinnen geleerd van haar huisgenoten en lekker de stad in geweest.

Ook hebben we eindelijk een beginnetje gemaakt aan het plannen van de Recess, het gaat niet vlot en hoop dat dat wel even gaat gebeuren, maar het begin is er in ieder geval. Ook heb ik voor het eerst het idee gehad dat mijn business management college nuttig was, dus dat viel ook weer eens mee, en verder heb ik mezelf er ook eens toe kunnen zetten om na te denken over wat ik volgend jaar wil doen als ik niet aan mijn master wil beginnen. Er zijn ongelofelijk veel opties en ben in ieder geval bezig met wat lijntjes uit te zetten, en dat geeft me ook wel rust. Omdat ik er een beetje klaar mee was dat niemand écht iets deed voor mijn project groepje, had ik besloten om zelf maar een gedeelte extra te schrijven en 'smiddags nog een keer te gaan surfen, zodat ik écht niks kon doen. Alhoewel ik geen les had officieel heb ik echt de beste tips gekregen vergeleken met de 'officiële lessen'. Dat het bord daarna keihard op mijn neus knalde en het echt voelde alsof ik al mijn tanden kwijt was en mijn neus gebroken, laten we dan even achterwege, maar het waaide ook echt belachelijk hard. Ook eindelijk met lieve kleine Pien kunnen skypen onder het genot van mijn zelfgemaakte eiersalade en mijn zelfgekochte sushi. Hierna best wel trots mijn bed in omdat ik een berichtje kreeg van een groepsgenootje dat ze jaloers was op mijn manier van schrijven in het essay, dat deed me wel even goed. Zeker omdat ik bij sommige mensen om me heen echt wel het idee heb dat mijn Engels echt heel slecht is. Dus dat soort dingen maken het altijd wel weer leuk.

Deze vrijdag was het thema healthy living bij de kindjes in Kayamandi, dus deden we een blind fruit proef opdrachtje. Ondanks het feit dat ze echt hun ogen niet dicht konden houden leverde het heel veel grappige resultaten op. Zure gezichtjes bij de sinaasappel, na dat ze super blij waren met de handreiniging. Ze lieten aan iedereen hun handen ruiken en waren door het dolle heen. Ik vond het fijn dat ik wat kon bijdragen, al was het maar op een kleine manier. Het hoogtepunt was wel toen we ze komkommer lieten proeven, omdat er naast fruit ook groentes zijn. Dit hadden ze alleen nog nooit in hun leven gehad en naast dat ze dachten dat het een 'pumpkin' was konden ze ook niet geloven dat het echt gezond was en vonden zeker 25 van de 30 kinderen het echt smerig. Na LSCE stond er een heerlijk dagje met Laura op de planning, we reden naar Kogelbay / Coolbay om er achter te komen hoe ongeduldig we eigenlijk zijn, want na nog geen uurtje op het strand waren we wel weer klaar om door te gaan, alhoewel dit echt een prachtig strand was. Alle stranden hier zitten echt in van die baaitjes omgeven door bergen en rotsen. Echt heel gaaf. Zo reden we door naar Pringle Bay, waar letterlijk alle huizen een andere vorm hebben, van soort iglo tot super fancy vakantiehuisje, van blauw tot groen dak, het maakte allemaal niet uit. Je kon je huis daar precies zo bouwen als dat je zelf wilde. Echt heel leuk om te zien. Hierna reden we door naar Betty's Baai, een strand waar ze heel veel pinguïns hebben, maar iets minder toeristisch dan Boulders Beach. Hierna sloten we af met hele goede gespreken in hermanus, waar we een stukje door de stad gelopen hebben, wat gegeten en daarna weer terug. Ook besloten we dat het een fantastisch idee was om weer uit te gaan met haar husigenoten en zijn vrienden. Was eerst niet echt in de mood om uit te gaan, maar die mensen kunnen je alleen maar vrolijk maken. We gingen achterin het 'bakkie' wat eigenlijk auto betekent, maar vooral doelt op van die auto's met zo'n open bak achterin, de stad in. Echt zo'n super leuke avond gehad, die gelukkig vastgelegd is op een polaroid. Ook heb ik hier geleerd dat je naast Lekker, wat je op alles kan zeggen in het Afrikaans, je ook op alles Awi kan zeggen. Als je het ergens niet mee eens bent, of wel mee eens, of als je gewoon oké wilt zeggen, Awi is altijd goed, zo lang je het maar op de juiste manier zegt. Vervolgens konden we nog even genieten van de sterrenhemel bovenop een dak van een gebouw.

Op zaterdag stond het ziplinen op de planning, dit liep 'sochtends even wat anders dan gepland waardoor het allemaal iets duurder uit viel dan gehoopt en het was iets minder 'gaaf en adrenaline kicking' dan ik had gehoopt. Maar wel echt prachtig. Eerst gingen we in een soort Jeep helemaal naar boven door het natuurreservaat, waarbij je moest oppassen dat je niet uit de jeep geslingerd werd. Om vervolgens ziplines tot wel 330 meter te doen door de wilde natuur! Dat was wel echt zo ontzettend mooi! En aan het einde hadden ze zelfs eten voor ons, dan doe je het natuurlijk altijd goed. Hierna heb ik even oud hollandse pannenkoeken gegeten en toen lekker mijn bedje in.

Het plan voor zondag was eigenlijk om te gaan hiken, maar dit is veranderd in gaan naar Mzoli's. Wat een gedeelte is in Khayelitsha, een super grote sloppenwijk. Maar Mzoli's is écht super leuk. Je kunt vlees bestellen en dan gooien ze dat daar op een braai en in de tussentijd kun je 750 ML bier flessen bestellen voor 13 Rand (minder dan een euro), en draaien ze muziek. Het vlees en de pap wordt vervolgens met de handen gegeten en dat ziet er natuurlijk heerlijk smakelijk uit. Het maakt niet uit wat voor kleur je bent of waar je vandaan komt, er hangt gewoon een fantastische sfeer. Na iets te veel biertjes, belandde ik uiteindelijk moe maar voldaan in mijn bedje.

Hoewel ik niet echt zin had om weer 6 uur op de uni te zitten voor LSCE, was het uiteindelijk wel echt heel indrukwekkend. De helft van de groep moest over zijn of haar 'shadow' vertellen. Ik ben het hier nog steeds niet 100% mee eens, omdat ik niet vind dat je iemand kan verplichten om te vertellen over iets wat je van je zelf vindt als iets negatiefs of iets waar je je druk om maakt. Dus ik was deze week ook niet aan de beurt. Maar uiteindelijk was dit best een emotionele start van de dag. Er waren best wat meiden die hele persoonlijke verhalen deelden, en ook in tranen waren. Dit vond ik wel echt indrukwekkend, en alhoewel ik me er nog steeds niet comfortabel bij voel om dat zelf op die manier te doen, vond ik het wel mooi dat anderen dat wel zo wilden delen. Daarna hadden we een presentatie over social entrepeneurship, wat bijvoorbeeld iets is als Toms schoenen, als je een paar koopt, gaat er een paar naar een kindje in Zuid Amerika. Wat natuurlijk echt fantastisch klinkt. Maar zoals ze mooi quotte "All roads to hell, start with good intentions". Het maakt niet uit hoe goed je het bedoelt, maar het resultaat schijnt echt verschrikkelijk te zijn en dat 'it causes more harm than help'. Dit vond ik echt best wel schokkend, en ik hoop hier iets mee te kunnen doen in mijn thesis, want ik vind het echt heel interessant. Door schoenen te geven aan kinderen in Zuid Amerika, verliest de lokale schoenenmaker zijn baan. Ook zijn de donaties totaal niet consistent en in regelmaat, waardoor de afhankelijkheid helemaal uit balans raakt. Zo kwam ook de discussie op ons werk in Kayamandi, waar ik dus nooit over na had gedacht. Ik had niet perse verwacht dat ik een contributie zou leveren voor hun hele leven, maar ik wil hun ook niet meer kwaad dan goed doen, daar zijn die kinderen echt te lief voor. Volgens onze leraar doen we veel goeds voor die kinderen. Maar heb ook met iemand gesproken die nu in Stellenbosch woont en studeert maar is opgegroeid in een township in de Eastern Cape. Hij zei dat het niet perse slecht was wat we deden, maar dat die kinderen zich wel aan ons gaan hechten, en dat wij uiteindelijk weg gaan en er niks veranderd is. Het probleem moet overduidelijk opgelost worden bij de oorsprong, en zijn initiatief hiervoor was echt heel goed. Hij geeft allerlei workshops aan de leraren, zodat ze het zelf kunnen doen, en leert ze de waarde van het gebruik van internet, en hoe ze het beste hun onderwijsprogramma's kunnen inrichten. Ik vind het wel heel goed dat we hier over aan het denken worden gezet. Alle Westerse hulp is helemaal niet zo goed als we denken, en we moeten hier echt bewuster mee om gaan!

"S avonds toen Laura en ik lekker uit eten waren in een nieuw restaurantje, kreeg Laura het idee om Lions Head te gaan hiken omdat het volle maan was. Ik was echt kapot, alhoewel ik de hele dag geslapen had eigenlijk. Maar het plan werd om om 3.00 te vertrekken om Lions Head met full moon te hiken en dan vervolgens de zonsopgang te zien. Het was best spannend om zo in het donker omhoog te klimmen, maar omdat we zo vroeg waren, was het zo rustig en stil en zo mooi, alle kaapstad lichtjes, echt prachtig. Helaas waren we niet de enige die het idee hadden om de zonsopgang te kijken, dus uiteindelijk kwamen er wel meer mensen. Het was een klein beetje bewolkt, maar nog steeds de moeite waard. Hierna hadden we een heerlijk ontbijtje Bij Jasons Bakery, waar zogenaamd alle rijke mensen ontbijten, om vervolgens door te rijden naar het enige strand waar Laura nog niet geweest was in deze omgeving. Eerst snapten we echt niet waarom, want het was echt zo mooi en rustig, ondanks dat het water echt freezing was. Later kwamen we er achter dat het een naaktstrand was en misschien daarom niet zo populair onder de studenten. Maar ik heb mijn slaap daar heerlijk ingehaald om vervolgens weer terug te rijden naar Stellenbosch.

De foto's komen allemaal later en sinds mijn neus niet meer heel veel pijn doet ga ik vandaag weer lekker proberen op mijn surfbord te staan. Heb nu een maat die echt wel zeker 60 centimeter kleiner is dan waarmee ik begonnen ben, en het is best wel lastiger, maar zou uiteindelijk wel moeten helpen om echt in een golf te kunnen surfen. Oefening baart kunst zeggen ze dan he!

  • 14 Maart 2017 - 20:27

    Robert:

    Je zou bijna al een boek kunnen schrijven, houdt je nog wel wat over te vertellen als we over 3 dagen bij je zijn ? Hoeft niet hoor, laten we maar leven in het heden,

    Robert

  • 15 Maart 2017 - 03:03

    Maike:

    Hee lieve nugget,

    Eindelijk weer even tijd om je blog te lezen (eigenlijk niet, moet leren, maar het is een leuke afleiding haha). Wat doe je veel en wat ben ik blij om te horen dat je steeds meer leuke mensen om je heen verzameld :) Ondanks het vroege opstaan en af en toe best lange dagen, ben ik ondanks dat ik het hier naar m'n zin heb ook rete jaloers. Surfen, barbequen, lekker weer en midden in de nacht een berg beklimmen om zo'n prachtig uitzicht te hebben over zo'n wereldstad, het klinkt als een sprookje of zelfs het paradijs. Goed om te zien dat je ook wat leert daar (en de kindjes dingen leert, nooit geweten dat ze daar geen komkommer, of moet ik zeggen pumpkins, kennen haha). Interessant dat social entrepeneurship, misschien moeten we naast marketingfeitjes met maike ook maar iets voor jou oprichten in de app haha.

    Niks doen wat je niet wil en staan waarvoor je staat, dan komt het allemaal wel goed met jou.


    Trots op je! Snel maar weer skypen. Kus <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Vanaf 14 januari vertrek ik naar Stellenbosch, Zuid-Afrika om hier mijn minor te doen voor mijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen. Om vrienden en familie toch een beetje op de hoogte te houden van mijn hopelijk leuke leventje, heb ik toch besloten een blog bij te houden.

Actief sinds 14 Jan. 2017
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 121636

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 30 Juni 2017

Stellenbosch, South Africa

Landen bezocht: