Kaapstad, feestjes, braai ... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu Kaapstad, feestjes, braai ... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Tessa Kuyvenhoven - WaarBenJij.nu

Kaapstad, feestjes, braai ...

Door: Tessa Kuyvenhoven

Blijf op de hoogte en volg Tessa

20 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Alhoewel ik had verwacht om super veel nieuwe mensen te leren kennen tijdens de oriëntatiedagen, merk ik toch wel dat ik het besta lastig vind om gewoon random op iemand af te stappen. In een gesprek lukt het altijd wel, maar om zelf die eerste stap te zetten is toch niet helemaal mijn ding. Gelukkig hebben we een leuke groep waarmee we de afgelopen dagen hebben opgetrokken en op één jongen uit Zweden na spreken ze allemaal Duits, maar ze proberen wel om steeds meer Engels te spreken en dat maakt het allemaal wel beter. De oriëntatiedagen zijn hier voornamelijk om gewoon kennis te maken met het Zuid Afrikaanse leven. Zo weet ik nu ook dat 'now' betekent over 5-20 minuten en 'right now' gewoon echt nu is, altijd goed om te weten want op het moment van schrijven bedenk ik me dat een van mijn Zuid Afrikaanse huisgenoten ongeveer 15 minuten geleden heeft gezegd dat hij ons 'now' zou joinen en hij is nog steeds nergens te zien.

De tweede oriëntatiedag liep een beetje anders dan gepland maar eindigde in Kaapstad om te meeten met Line (mijn dansdocente in Wageningen) en we beklommen de Lion's head en hadden een picknick bij de zonsondergang op Signal hill, het was echt zoo mooi. We liepen in de volle zon een wandeling van 1.5 uur en we moesten alle rotsen opklimmen maar uiteindelijk was het zeker de moeite waard! Op de top had je een 360 graden view en je kon de tafelberg zien en de stad en de zee.. Dus alhoewel we echt veel te weinig water mee hadden, was het zo'n gave ervaring. Ook was het heel fijn om met iemand te zijn die je al kende van thuis en niet hoeft te proberen om extra aardig te zijn of in de groep te passen ofzo.

Ook hebben we een cursus isiXhosa en isiAfrikaans gehad en de man die de cursus gaf was echt hilarisch, zo enthousiast en de hele tijd liedjes aan het zingen, het Afrikaans ging me vrij goed af maar uit Xhosa is echt niks logisch te halen, het voelde echt als een soort random combinatie van letters achter elkaar, en voor iedere z, x en c had je een verschillende klik met je tong, het was echt bizar.

De laatste oriëntatiedag werd afgesloten met een welkomstdiner en toen we daar aankwamen voelden we zo underdressed, iedereen had super mooie jurkjes aan en toen kwamen wij daar aan met onze spijkerbroeken.

Ondertussen zijn we ook al twee keer in een club geweest en ze zijn echt best streng met het controleren van ID, dus wij hadden die niet mee genomen en een paar gasten hebben betaald om ons binnen te krijgen, dus omkopen werkt altijd, blijkt maar weer. Wel zijn de Duitsers nog een beetje stijf wat me er toch nog van weerhoud om helemaal los te gaan op de dansvloer maar ook dat zal later wel komen. Morgen staat er een dagje kaapstad op de planning naar het strand en het Waterfront en vanavond een poolparty in ons huis. Ben echt super benieuwd en ik denk dat het allemaal iedere dag een beetje beter gaat, maar ik blijf toch wel een beetje de onzekere en piekerende Tessa zo nu en dan en het is zo frustrerend dat ik dat niet helemaal los kan laten, want ik denk dat het dan al veel beter zou zijn. Het lijkt gewoon alsof iedereen zo makkelijk met iedereen praat en dingen doet en dat het mij veel meer energie kost, maar het zal vast komen met de tijd. Ik denk dat dit semester echt heel gaaf gaat worden al ben ik nu nog wel een beetje in de fase dat ik denk, wow een half jaar is wel écht écht heel lang.

Oh en ik heb gister geleerd dat je iets twaalf keer moet proeven voordat je het lekker vindt, dus ik sta ondertussen al op 9 slokken Gin&Tonic, maar ik heb er geen vertrouwen in hahah!

  • 20 Januari 2017 - 16:04

    Robert:

    Goed dat je zelf ziet dat je tijd nodig hebt om binnen de groep weer jezelf te kunnen zijn.
    Leuke ervaringen al binnen enkele dagen, en ja als je er na een paar maanden helemaal doorheen zit dan komen wij je al lastig vallen.

  • 21 Januari 2017 - 01:26

    Mama:

    hoi lieve Tes,
    Wat heb je in een kleine week al veel meegemaakt. En wat doe je het goed, en op jouw manier. Ik denk dat de andere ook best een beetje onzeker zijn en moeten wennen en dat is soms lastig maar hoort erbij. Gelukkig heb je leuke huisgenoten ondanks de Duitse taal, ook dat zal wennen. Veel plezier en het komt allemaal goed. Kusss mams xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Vanaf 14 januari vertrek ik naar Stellenbosch, Zuid-Afrika om hier mijn minor te doen voor mijn studie Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen. Om vrienden en familie toch een beetje op de hoogte te houden van mijn hopelijk leuke leventje, heb ik toch besloten een blog bij te houden.

Actief sinds 14 Jan. 2017
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 121654

Voorgaande reizen:

14 Januari 2017 - 30 Juni 2017

Stellenbosch, South Africa

Landen bezocht: